Nieuws

Lijst Harry Bakker ziet ontsluiting Lidl niet als oplossing!
27-01-2009

Het is reeds circa twee jaar geleden dat er motie is aangenomen om een parkeeronderzoek uit te voeren in het centrum van Terheijden. Aanleiding was de komst van de Lidl en de verbouwing van het Sint Antonius Abt, ontwikkelingen die als mogelijke oorzaak van de toenemende parkeerproblemen en onveilige verkeerssituatie werden gezien. We zijn nu twee jaar verder en het moment is aangebroken om ons centrum goed in te richten en dan met name het Dorpsplein, in Terheijden ook wel bekend als ’t Zandpleintje. Met de monumentale kerken, het oude gemeentehuis, het verzorgingscentrum, de Rabobank en de Lidl in de directe nabijheid, is dit het dorpshart van Terheijden. Het grenst aan de T-splitsing Markstraat, Hoofdstraat en de Raadhuisstraat en ligt in een 30km-gebied.

De resultaten van het parkeeronderzoek zijn verwerkt in een rapport. De hamvraag is nu natuurlijk: is er sprake van een parkeerprobleem? Volgens het onderzoek is er niet echt sprake van een parkeerprobleem, maar behoeven de Raadhuisstraat en de Hoofdstraat nadere aandacht, omdat hier de parkeerdruk hoog is en foutparkeren regelmatig voorkomt.

De mogelijke oplossing die het college voorstelt is het zogenaamde Model 5 "Afsluiting Noord". In dit model wordt het parkeerterrein van de Lidl vanaf de Raadhuisstraat bereikbaar en wordt de huidige ingang vanaf de Abtslaan voor dit parkeerterrein afgesloten. Daarnaast wordt het een en ander opgeknapt door middel van mooie hagen en mooie toegangspoorten. Kosten: maar liefst €40.000.

Lijst Harry Bakker vindt dit wel erg kort door de bocht en wij menen dat dit voorstel dan vooral ook bestaat uit lapmiddelen die het probleem an sich niet oplossen. De Lijst Harry Bakker heeft derhalve ook zelf een aantal onderzoeken gedaan. Dit was volgens ons noodzakelijk, omdat sinds het parkeeronderzoek het een en ander verandert is rondom het Dorpsplein. Zo is de verbouwing van het Sint Antonius Abt nu gereed, is de parkeerplaats achter de Super de Boer weer bereikbaar (deze was slechts eenmaal in het parkeeronderzoek betrokken bij de metingen) en zijn de bezoekers van de Lidl inmiddels gewend om van de parkeerplaats van de Lidl gebruik te maken.

Een klein onderzoek leert dat 's ochtends om 7.00 uur het parkeerterrein aan het Dorpsplein al behoorlijk vol staat. En dat is toch opmerkelijk, gezien de openingstijden van de winkels. Een verklaring hiervoor is echter dat een gedeelte van het personeel van het Sint Antonius Abt op het Dorpsplein parkeert en dat mensen die met het openbaar vervoer gaan, hun auto op het plein parkeren alvorens zij de bus nemen. Wanneer later op de dag wederom een onderzoek wordt ingesteld en het Dorpsplein zo goed als vol staat, wordt het aantal bezoekers van de Lidl in kaart gebracht. Ook hier is het opmerkelijk te noemen dat op dat moment het aantal bezoekers van de Lidl op één hand te tellen is... Wij vinden dan ook dat de parkeerproblemen niet alleen aan de Lidl mogen worden toegerekend en dat het college verder moet kijken dan hun neus lang is!

De ontsluiting van de Lidl roept meer nadelen op zich af dan voordelen. Met deze oplossing creëer je een uiterst onveilig kruispunt midden in het dorpshart, met veel meer verkeer dan nu het geval is. Bovendien worden de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en ouderen, nu nóg kwetsbaarder omdat het overzicht op het kruispunt dan nog beperkter wordt. Ook moeten de visboer en de bloemenverkoopstal dan het veld ruimen, hetgeen volgens ons afbreuk doet aan het Terheijdense, dorpse karakter. De parkeercapaciteit wordt met de ontsluiting ietwat groter, maar zoals het onderzoek al stelt "de parkeerdruk vormt alleen op vrijdag een probleem". Moeten we dan zo'n ingrijpende maatregel willen? Nee! Ook de reacties die wij hebben gekregen naar aanleiding van een vraag over de verbetering van het Dorpsplein in de plaatselijke media, wijzen die richting op.

Lijst Harry Bakker denkt echter ook mee over andere oplossingen voor de verbetering van het Dorpsplein en het parkeren. Wij vinden dat het centrum van Terheijden vrij moet worden gehouden van auto's die alleen de Lidl bezoeken en dan door het centrum moeten rijden. De wegenstructuur is hier helemaal niet op berekend (de Zeggelaan is de doorgaande weg) en vanuit het oogpunt van milieu is het ontstaan van sluiproutes helemaal niet bevorderlijk. Het wordt met de ontsluiting alleen maar onveiliger en de vraag is ook of de politie hieraan fiat heeft gegeven in verband met het handhaven van de verkeersveiligheid.

Ook moet het Witte Kerkje te allen tijde worden gevrijwaard van foutparkeerders en bereikbaar blijven voor uitvoeringen, begrafenissen en trouwerijen. Dit is gemakkelijk op te lossen via een verkeersbord "Verboden te parkeren". Daarnaast kan de inrichting van het Dorpsplein verbeterd worden. Wij denken dan bijvoorbeeld aan het aanleggen van vakken, meer gehandicaptenparkeerplaatsen, een aanrijstrook voor de ingang van het Sint Antonius Abt in verband met de toegankelijkheid voor de ambulance en brandweer, maar ook het aanleggen van trottoirbanden zodat het Dorpsplein een duidelijk in- en uitrit heeft en men niet meer van allerlei kanten de weg oprijdt met de auto. Verder dient het 30km-gebied ook als zodanig te worden ingericht. De voorrangssituatie moet duidelijk worden aangegeven en voor de voetgangers moeten er veilige oversteekvoorzieningen komen, zoals zebrapaden. Ten slotte moet er ook iets gedaan worden aan het "lang parkeren" op het Dorpsplein, waardoor ook de parkeerdruk kan worden verminderd. Daarvoor moeten de bewoners en het personeel van de winkels en het verzorgingstehuis worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid.

Wilt u naar aanleiding van ons artikel reageren, dan kan dat natuurlijk altijd via de volgende e-mailadressen: rheijmans@drimmelen.nl (Roxanne Heijmans) en jdegroot@drimmelen.nl (Hans de Groot).

Met vriendelijke politieke groet,
De fractie van Lijst Harry Bakker.

< Terug naar nieuwsoverzicht